www.Egmond.se |
Start | Om mig |
Egmonds historia | Mina Egmond | Egmond-länkar | Andra länkar |
Egmond 2V,
3V
och Bass
2V, som de benämndes och såg
ut, i 1965 års
katalog i USA.
Egmond 2V, 3V och Bass 2V, som visas på bilden här ovanför, ur 1965 års katalog i USA, lanserades först som Egmond Electra 111/2, Electra 111/3 och som Bass 9 i början av 60-talet. Troligen 1961, som bilden här nedanför visar, ur 1961 års katalog: Denna Rosetti Electra 111/3 är ett exempel på en Egmond för den brittiska marknaden: Kropparna var klädda med vinyl (bokstaven V i 2V och 3V står för Vinyl). Jag är inte säker på vilka färger som Electra 111 kunde fås i men detta var troligen det vanligaste utförandet: I början av 60-talet var möjligt att köpa dem i färger, eller mönster, som denna (som även fanns i en blå nyans): Senare kunde de bara köpas i rött eller svart och namnet ändrades till Egmond Typhoon 3ES1, Typhoon 2ES1 och Typhoon 2EBS1, som denna katalogbild visar: De hade samma kroppsform som Egmond Tempest men uppbyggnaden av kropparna var annorlunda. Kroppen till Tempest var solid, medan kroppen till Typhoon var ihålig. När de namnändrades till Typhoon, fick kropparna avfasningar. 1969 fick Typhoon-serien nya pickuper och metallvred, till potentiometrar och omkopplare. 1969 års katalog visar inte någon Typhoon 2ES1, så troligen tillverkades den inte längre: Egmond Typhoon
2EBS1 och Typhoon
3ES1, som de såg
ut i 1969 års katalog.
Detta är min ena Egmond Electra 111/2. Den är troligen från 1961. En tidigare ägare har tagit bort vinylklädseln och målat framsidan röd, medan baksidan är klarlackad. Även halsen är utbytt av en tidigare ägare men den har samma mensur (620mm) som originalhalsen. Tremolot av Jazzmaster-typ har jag monterat, då gitarren hade en fast stränghållare, som heller inte var Egmond original. Detta Jazzmaster-tremolo är mycket likt Egmonds eget av typ 6/319, som normalt var monterat på dessa gitarrer: Egmond Tremolo.
Detta är min andra Egmond Electra 111/2. Den är också troligen från 1961 och har kvar sin original vinylklädsel. Halsen är original men dragstången var brusten, så jag har bytt dragstång. Tremolot är original men stallet saknades, så jag har monterat ett stall som är snarlikt originalstallet: Detta
är en av mina Egmond
Typhoon 2ES1, som har
kvar vinylklädseln i fint
originalskick. Den är
troligen från 1967. Det enda
som inte är original, är
ratten till
pickup-omkopplaren:
Detta är en annan av mina Egmond Typhoon 2ES1, som har kvar vinylklädseln i fint originalskick men när jag köpte den saknades plektrumskydd, pickuper och stall. Dessutom var kroppen övermålad med flera lager färg, som jag har lyckats få bort. Jag ha gjort ett nytt plektrumskydd, försett den med ett nytt stall och monterat pickuper av JazzMaster-typ. Den är troligen från perioden 1965...1967: Detta är en av mina Egmond Typhoon 2EBS1, som troligen är från 1965. Nu ser den ut såhär men den var i delar när jag köpte den: Såhär såg
den ut, när jag fick tag på den. En
kropp och två bas-halsar, där den ena
halsen saknar både dragstång och
greppbräda. Den hals som är mest
komplett, har bara en stämskruv och
den är inte original:
Här syns
det att kroppen är ihålig. Kroppen är
täckt av lim, från vinylklädseln, som
den ursprungligen hade:
På
baksidan av kroppen fanns den svarta
vinylklädseln kvar men en tidigare
ägare hade målat den med blå färg. Jag
ville behålla vinylen men bara om jag
kunde få bort den blå färgen. Det
visade sig vara omöjlig att få bort
färgen, utan att förstöra vinylen, så
jag blev tvungen att ta bort
vinylen:
Pärlemordekorationen
till huvudena, visar att en av
halsarna har tillhört en Bass 9
(basen till Electra 111-serien):
Jag
slipade kroppen, för att få bort
limmet efter vinylklädseln och
klarlackade den:
Stämskruvarna är nya och
pärlemordekorationen är fastlimmad:
Jag gjorde
ett nytt plektrumskydd och nytt stall
och monterade två pickuper
av Höfner-typ:
Kroppens
avfasning syns tydligt på den här
bilden. Electra 111 hade ingen
avfasning men när modellserien bytte
namn till Typhoon fick kroppen
avfasning:
Detta är en annan av mina Egmond Typhoon 2EBS1, som troligen är från perioden 1965...1967. När jag köpte den var det avbrott i stall-pickupen, så jag monterade en mini-humbucker istället för att linda om original-pickupen: |